Wiadomości
MEC VideoTrack: Co czwarty młody e-widz codziennie ogląda VOD
Newsy

Co czwarty młody internauta codziennie ogląda w sieci filmy, seriale i programy telewizyjne. Polski e-widz rzadko uprawia binge-viewing, ale już 10 proc. 15-24 latków ogląda więcej niż 5 odcinków z rzędu - pokazuje MEC VideoTrack, nowe badanie agencji mediowej MEC

Z serwisów VOD oferujących dłuższe treści wideo korzysta już 73 proc. polskich internautów - pokazuje badanie MEC VideoTrack zrealizowane właśnie przez dom mediowy MEC. Ponad połowa z nich ogląda w sieci filmy, seriale i programy telewizyjne przynajmniej kilka razy w tygodniu, a 19 proc. - sięga po nie codziennie. Robi tak już co czwarty 15-24 latek.

W strukturze widzów serwisów VOD, podobnie jak to jest w przypadku telewizji - zaczyna się rysować lekka przewaga kobiet. To zmiana w stosunku do badań sprzed kilku lat, które pokazywały przewagę mężczyzn wśród widzów internetowego wideo

Z uwagi na inny sposób korzystania i możliwości reklamowe, w MEC VideoTrack osobno analizowano Youtube (aż 97 proc. internautów zdarza się sięgać do tego serwisu) i serwisy VOD oferujące tylko długie treści wideo. Korzystanie z wideo w sieci jest już bardzo powszechne, ale istnieje wyraźna segmentacja użytkowników - od okazjonalnych po heavy userów. Dla części z nich internet jest już prawdopodobnie głównym źródłem kontentu wideo, co nie oznacza, że porzucają telewizję - mówi Izabela Albrychiewicz, prezes MEC .

W MEC VideoTrack zbadano związki między popularnością VOD a dystrybucją, reklamą i wyborami programowymi polskich e-widzów. Rola reklamy e-wideo rośnie, chcieliśmy więc dokładnie prześledzić szereg niebadanych dotąd w Polsce zjawisk dotyczących oglądalności, istotnych przy planowaniu kampanii mutliscreen - dodaje szefowa MEC.

Najwięcej heavy userów internetowego wideo znajdujemy wśród e-widzów bez dostępu do płatnej telewizji - aż 23 proc. internautów bez dostępu do kablówek i platform codziennie sięga po dłuższe programy w internecie. W przypadku kablówek odsetek ten wynosi 17, a platform cyfrowych - 13 proc. Częstotliwość korzystania z VOD jest wyraźnie związana z szerokością oferty telewizyjnej oraz miejscem zamieszkania. W przypadku kablówek (a często jednocześnie dostawców internetu), największy odsetek heavy userów VOD obserwujemy wśród klientów Toya i UPC, a więc operatorów o wysokim udziale klientów wielkomiejskich.

W portfelu e-widza
Skłonność do płacenia za kontent w sieci wciąż nie jest duża, ale już 28,5 proc. e-widzów twierdzi, że zdarza im się płacić za oglądanie wideo w internecie. Największy potencjał rozwoju płatnej oferty VOD widać w grupie młodych dorosłych - wśród 25-34 latków już 37 proc. z nich zdarza się płacenie za filmy i seriale dostępne w internecie.

Blisko połowa płacących za kontent w sieci deklaruje, że miesięcznie przeznacza na to maksymalnie 10 zł, a najbardziej pożądanym modeli płatności jest uiszczenie opłaty za jednorazowe obejrzenie odcinka

MEC zapytał też e-widzów o różne wymiary oceny serwisów VOD. W rankingu ulubionych serwisów użytkowników, którym zdarza się płacić za wideo w sieci, prowadzą Ipla, zalukaj i VOD.pl (mowa o wskazaniach spontanicznych).

E-widzowie nie sprawiają wrażenia mocno przywiązanych do marek serwisów VOD. 46 proc. stwierdziło w badaniu, że marka serwisu nie ma dla nich znaczenia. To zjawisko potwierdza też model wyszukiwania interesujących treści wideo w internecie - 60 proc. internautów poszukiwanie filmu lub serialu rozpoczyna od wpisania jego nazwy w wyszukiwarce, a nie od sprawdzenia czy znajduje się na stronie ulubionego serwisu VOD.

Reguła "content is the king" sprawdza się tu podobnie jak w telewizji, a dobre pozycjonowanie serwisu jest tu odpowiednikiem dobrego miejsca kanału na pilocie - dowodzi MEC VideoTrack.

Inne, ważne dla reklamodawców i wydawców VOD wskazówki wyłaniające się z badania to m.in. pory oglądania, czas poświęcany na wideo wśród wybranych grup widzów, czy liczba odcinków, jakie średnio oglądają polscy e-widzowie.

Binge-viewing nad Wisłą
36 proc. polskich e-widzów twierdzi, że sięga po VOD, ponieważ chce oglądać programy w wybranej przez siebie porze. Jednak - jak pokazuje MEC VideoTrack , prime time w VOD w dużej mierze pokrywa się z telewizyjnym (godziny 18-23:00). W porównaniu z telewizją - więcej widzów twierdzi, że ogląda VOD po 23:00. Co ciekawe, ta pora jest szczególnie często wybierana przez starszych użytkowników VOD (15 proc. badanych powyżej 55 roku życia, podczas gdy średnio - 9 proc.).

W przypadku oglądanych w sieci seriali wciąż większość internautów poprzestaje na 1-2 odcinkach (ponad połowa w każdej z badanych grup wiekowych e-widzów), ale - szczególnie wśród najmłodszych fanów internetowych seriali, istotny jest już odsetek tych, którzy za jednym razem oglądają od 5 do 10 odcinków. Wśród 15-24-latków to aż 11 proc. e-widzów.

VOD rozpycha się w budżetach
Rynek internetowego wideo od kilku lat rośnie w dwucyfrowym tempie, a wydatki na internetowe wideo sięgają już 8-10 proc. w budżetach na reklamę internetową. Rozwojowi segmentu wideo sprzyja fakt, że większość użytkowników wybiera serwisy bezpłatne, a więc finansowane reklamą.

Od rozwoju ich oferty programowej, a także od decyzji zagranicznych graczy przymierzających się do wejścia na polski rynek, będzie zależała przyszłość reklamy e-wideo. Ale nawet przy założeniu stabilnego rozwoju tego segmentu, szacujemy, że w perspektywie 2 lat jego udział w całym rynku reklamowym wyniesie ok. 4 proc., co oznacza, że przerośnie udział dzienników - ocenia Izabela Albrychiewicz.

 

media2.pl

Podziel się tym wpisem
Dodaj do:
Adres:
Na forum:
HTML:

Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Zamknij
Logowanie
Nazwa użytkownika
Hasło

Nie masz jeszcze konta?
Kliknij tutaj żeby się zarejestrować.

Zapomniałeś hasła?
Kliknij tutaj żeby otrzymać nowe.
Aktualne projekty
mTVGuide
Ukończone: 100%

Aktualizacja: 15.07.2022
Szukaj
Ostatnie artykuły
  Instrukcja obsługi
  A95X F3 Air II - rec...
  A95X F3 Air II - rec...
  Pojedynek najmocniej...
  Hakii Action - słuc...
  Tronsmart Element Me...
  Havit D006 Computer ...
  Tronsmart Element T2...
  Hakii Travel - głos...
  Hakii Mars - poręcz...
Statystyki
Online

Gości: 1
Użytkowników: 0
Statystyki rejestracji

Dzisiaj: 0
Wczoraj: 0
W tym tygodniu: 0
W poprzednim tygodniu: 1
W tym miesiącu: 6
W poprzednim miesiącu: 19
W tym roku: 62

Zarejestrowanych: 30901

Najnowszy: nilor75167