Dlaczego dwie nowe globalne marki programowe BBC Worldwide będą miały swoją światową premierę właśnie w Polsce? - Nasz rynek jest bardzo ważny dla międzynarodowych koncernów. W Polsce jest ponad 200 kanałów telewizyjnych, a widzowie spędzają coraz więcej czasu przed telewizorami. Polska jest świetnym rynkiem do wprowadzania nowości - mówi Jacek Koskowski, general manager BBC Worldwide Polska.
W rzeczywistości nowe kanały zastąpią już istniejące na naszym rynku. BBC Entertainment zmieni się w BBC Brit, a BBC Knowledge w BBC Earth. Na rynku wciąż pozostaną BBC Lifestyle (kanał bardziej skierowany do żeńskiej widowni) i BBC HD (więcej seriali).
BBC Brit oparty ma być na marce "Top Gear" - kultowym programie rozrywkowym prowadzonym przez Jeremy'ego Clarksona, Richarda Hammonda i Jamesa Maya. - To zupełnie nowa propozycja na rynku telewizyjnym. Nie będzie to ani konkurencja dla TVN Turbo, ani Polsat Play. Takiego kanału po prostu nie ma w Polsce w ofercie - mówi Koskowski. Stacja ma być bardziej skierowana do mężczyzn. Ale jak zaznaczają przedstawiciele koncernu, proporcje między męską, a żeńską widownią rozłożą się 60 do 40 proc. - Wyemitowana w tym roku 21. seria "Top Gear" swoim odcinkiem w Birmie przyciągnęła największą liczbę widzów od początku transmisji programu w Polsce. Oglądało nas wówczas 167 tys. widzów w grupie wiekowej 16-49 i podczas transmisji BBC Knowledge był najchętniej oglądanym kanałem dokumentalnym wśród widzów płatnej telewizji - z prawie czterokrotnie większą widownią niż Discovery i sześć razy większą liczbą widzów niż TVN Turbo - mówi Aleksandra Biardzka, rzecznik prasowy BBC Worldwide.
Swojej konkurencji na rynku ma też nie mieć BBC Earth. - Nasi konkurencji jak Discovery czy National Geographic poszli w nieco innym kierunku [stacje zaczęły pokazywać np. reality show czy programy rozrywkowe - red.]. My skupimy się na produkcjach dokumentalnych. Nie będą to tylko programy o faunie i florze, ale także o wszechświecie, cywilizacji i roli człowieka w rozwoju otaczającego nas świata - wyjaśnia Koskowski. I dodaje: - To będzie łączenie edukacji z rozrywką. To, że podchodzimy poważnie, nie znaczy, że będziemy nudni.
Są plany, żeby w najbliższych latach - najprawdopodobniej po 2015 r. - w Polsce pojawił się też kanał BBC First. Stacja będzie miała profil serialowo-filmowy. Znajdą się w niej znane brytyjskie produkcje, takie jak: "Muszkieterowie", "Luther" czy "Sherlock". - Ciekawym ruchem byłoby wprowadzenie do Polski BBC First, który zadebiutuje w najtłoczniejszym na rynku płatnych kanałów segmencie filmowo-serialowym. Rozpychają się w nim zarówno kanały naziemne (Stopklatka TV), jak i ok. 30 stacji kablowo-satelitarnych (od międzynarodowych, jak AXN, po lokalne jak TVP Seriale czy Kino Polska) - mówi Joanna Nowakowska z domu mediowego MEC.
BBC dogoni Discovery?
- Grupa stacji BBC utrzymuje stały, dość skromny, niespełna 0,7-proc. udział [w całym rynku telewizyjnym - red.] w oglądalności grupy komercyjnej (16-49 lat) i nic dziwnego, że nadawca szuka sposobów na odświeżenie i rozwój biznesu - mówi Nowakowska. Udziały stacji BBC rok do roku jednak rosną. - W pierwszej połowie 2014 udział widowni całego portfolio BBC Worldwide zwiększył się o 13 proc. w stosunku do pierwszego półrocza zeszłego roku. Udziały BBC Knowledge wzrosły o 29 proc., a BBC Lifestyle o 17 proc. - mówi Biardzka.
Przed BBC są m.in. Viacom (2,9 proc. udziałów), NC+ (2,4 proc.), ZPR (2,3 proc.) czy Discovery Networks z Eurosportem (3,1 proc.). - Discovery osiągnęło świetny wynik, ale musi go teraz bronić. BBC z kolei planuje gonić Discovery - mówi general manager BBC Worldwide Polska. Znaczną poprawę udziałów stacji w polskim rynku umożliwiłoby wejście w naziemną telewizją cyfrową. Decyzją Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na nowym multipleksie znaleźć ma się miejsce dla czterech kanałów komercyjnych. Czy BBC będzie się ubiegało o to miejsce? - Rozważamy wszelkie możliwości dotarcia do widza - kwituje prezes.
http://wyborcza.pl/
khtulinscy dnia stycznia 04 2015 ·
0 komentarzy · 3231 czytań
·